Papović: Suština podjela u Crnoj Gori

Prvo univerzalno pravilo u politici je da politička partija koja osvoji vlast, tu vlast koristi za sprovođenje svog programa. Ako vlast osvoje fašisti dobija se fašizam, ako vlast osvoji crkva dobija se klerikalizam, a ako vlast osvoje četnici dobija se klerofašizam. Drugo univerzalno pravilo u politici je da vlast svoj program pokazuje preko javnih simbola.

Ova univerzalna pravila politike nedavno je primijenila vlast Opštine Nikšić u odluci da promijeni nazive ulica Narodnih heroja i Partizanski put. S obzirom na to da u Nikšiću vlada četnička ideologija, logično je da su meta napada antifašistički simboli, odnosno sam antifašizam. Sproveden je ulični revanšizam prema partizanima i antifašističkoj istoriji, a brutalna četnička čistka je čak i „privremenu“ ulicu Vuka Karadžića preimenovala u ulicu Blagoja Jovovića. Tako je najznačajniji reformator srpskog jezika i sakupljač djela usmene književnosti svih južnoslavenskih naroda Vuk Karadžić ponižen i potčinjen Blagoju Jovoviću, marginalnom četničkom vodniku iz Bjelopavlića koji se čudesno ukazao mitropolitu Amfilohiju 1999. godine s tvrdnjom da je on, navodno, izvršio atentat na glavnog ustaškog zločinca Anta Pavelića 1957. godine. Zašto je o tome šutnja trajala preko 40 godina, Jovović i Amfilohijevi novočetnici nemaju uvjerljiv odgovor. Istinitost Jovovićeve tvrdnje je u ovom slučaju manje bitna naspram činjenice da vlast Nikšića simbolički poručuje da joj je opskurni četnik Blagoje Jovović važniji od Vuka Karadžića, jezikoslovca i etnografa evropskog ranga. Zahvaljujući nikšićkoj vlasti, velikan iz Beča je izgubio ulični obračun od četničkog vagabunda iz Argentine. Iz poteza nikšićke vlasti zaključuje se da četnici imaju prednost nad srpskim prosvjetiteljima. U tome se ogleda i varvarstvo novočetničkih ideologa prema kulturi srpskog naroda koga, navodno, zastupaju.

To varvarstvo je posljedica činjenice da je četnička ideologija derivat nacifašizma. U „Homogenoj Srbiji“, programu četničkog pokreta koji je 1941. godine napisao banjalučki advokat Stevan Moljević, navodi se da je faktički cilj stvoriti Veliku Srbiju i potom je očistiti od nacionalnih manjina. Draža Mihailović je dopisao i čišćenje Velike Srbije od nenacionalnih elemenata. Četnici su pod nenacionalnim elementima smatrali Srbe koji su bili komunisti i partizani. Zato su četnici tokom Drugog svjetskog rata zločine počinili, ne samo nad nesrpskim stanovništvom, već i nad srpskim stanovništvom koje je masovno podržalo Narodnooslobodilački pokret.

„Homogena Srbija“ je ideološka platforma partija koje su nakon izbora u Crnoj Gori 30. avgusta osvojile vlast. To je i politička ideologija SPC (Crkve Srbije). Prema prvom univerzalnom pravilu politike, četnička vlast sprovodi svoju ideologiju, pa je za skoro tri godine ostvarila beskonačan niz primjera osvetništva i brutalnosti prema „nacionalnim manjinama i nenacionalnim elementima“ u Crnoj Gori. Zbog toga je i Blagoje Jovović inaugurisan u uličnog simbola četničke vlasti. Osim četničke ideologije, Crkva Srbije i partije njenog režima na isti način promovišu bjelašku ideologiju. Otvoreno slave godišnjicu održavanja tzv. Podgoričke skupštine, što je direktan poziv na ponovno uništenje države Crne Gore.

Za medijsku i intelektualnu poslugu bjelaško-četničkog režima ovo je „odušak narodnog oslobođenja“, „nova Crna Gora na koju se moramo navići“ i „inkluzija različitosti“. Svi koji su upozorili na to da će se s dolaskom bjelaško-četničke ideologije na vlast uništiti nezavisnost, suverenost, građanski i antifašistički karakter Crne Gore, postali su žrtve režimskih medijskih hajki i linča. Vladajuća propaganda ih etiketira kao crnogorske ekstremiste koji produbljuju podjele i oživljavaju sukobe iz prošlosti. Tako se pod parolama „prevazilaženja podjela“ i „okretanju ka budućnosti“ progone antifašistički suverenisti i građanski aktivisti, a uspostavlja se bjelaško-četnička tiranija. Postupno i taktički se sprovodi etnička, vjerska i ideološka segregacija, nakon koje se nagovještava čistka čiji je cilj da se u Crnoj Gori konačno realizuje projekat Stevana Moljevića. Svima koji se tome suprotstavljaju Crkva Srbije je poslala jasnu poruku: „Ujedinjenje ili ukrajinizacija“, što je gotovo identično glavnoj paroli srpske terorističke organizacije „Crna ruka“ koja je glasila: „Ujedinjenje ili smrt“.

Prva faza projekta je okončana. Na svim nivoima vlasti i u svim javnim institucijama i ustanovama uspostavljena je politička dominacija Crkve Srbije i bjelaško-četničke koalicije (DF, Demokrate, URA i Evropa sad). Sljedeća faza je prelazak iz dominantne u apsolutnu vlast kako bi se Crna Gora, kroz etničko-vjersku homogenizaciju, kvalifikovala za članicu „srpskog svijeta“. U tome svijetu nema mjesta ni za Srbe koji su građanski i prosvjetiteljski orijentisani, pa je zato Vuk Karadžić poražen od Blagoja Jovovića.

Važno je shvatiti da u Crnoj Gori nije problem u podjeli na Crnogorce i Srbe i da nema političke podjele na ljevicu, centar i desnicu. U Crnoj Gori postoji isključivo ideološka podjela na: suverenističke i bjelaško-četničke, građanske i kleronacionalističke, antifašističke i fašističke, evroatlantske i otvorenobalkanske snage. Oni koji upozoravaju na ovu istinu ne oživljavaju prošlost i ne izazivaju podjele, nego ukazuju na temeljni državni problem koji ima dugu istoriju. Iluzija je i da je to ekonomsko-socijalni problem. Problem nije ekonomske, već političke prirode i ne može se riješiti ekonomsko-socijalnim mjerama. U takvom pristupu nije uspjela čak ni socijalistička Jugoslavija. Zato odgovor na bjelaško-četnički ultimatum „ujedinjenje ili ukrajinizacija“ mora biti politički. Taj odgovor je odavno poznat. Zapisan je u preambuli i u prva dva člana Ustava Crne Gore. Odgovor je: nezavisna, suverena, građanska, sekularna, antifašistička i evroatlanska Crna Gora koja uvažava sve svoje narode. To je jedini i trajni politički program DPS-a i suverenističkog bloka. Crna Gora nije bila i ne smije biti antisrpska. Uslov njenog opstanka je da bude antibjelaška i antičetnička. U takvoj Crnoj Gori ima mjesta za kulturu Vuka Karadžića, ali nema za četničku ideologiju Blagoja Jovovića.

Dragutin Papović, poslanik DPS-a u Skupštini Crne Gore

Zakažite sastanak

Odaberite člana naše stranke sa kojim biste željeli da razgovarate i izaberite datume koji vam odgovaraju.

Naš tim će vas kontaktirati u najkraćem roku.

Postanite naš član